søndag den 22. august 2010

Otavalo

Saa er vi atter tilbage i Quito efter to laekre dage i den lille markedsby Otavalo. Om loerdagen specielt, eksploderer det, og hele byen er taet af mennekser. Vi havde stor fornoejelse af, at gaa gennem den afdeling, hvor dyrene blev solgt. Man kunne koebe virkelig alt! Hunde, katte, marsvin(som de godt kan li' at spise), koeer og grise, men underligt nok ikke lamaer, for dem havde de ikke raad til at koebe, var der en der sagde.

Resten af tiden blev mere eller mindre brugt omkring vores Cottage, som laa smukt mellem markerne i hoejlandet, hvor bakker, smaa vandfald, koeer samt masser af blomster, gjorde det til en virkelig fed oplevelse.

I morgen tager vi to dage til Cotopaxi, en kaempe sneklaedt vulkan, som rejser sig midt paa hoejlandssletterne. Jeg besoegte stedet med Marcelo en af de foerste dage, men denne gang har jeg fundet et hygeligt lille.. ja sted, hvor vi skal bo med smuk udsigt til vulkanen.

Det var det jeg kunne finde paa at faa to maaneder i Ecuador til at gaa med. Ses snart derhjemme.

fredag den 20. august 2010

Galapagos

I faargaars kom vi hjem fra Galapagos, og det var paa mange maader en fuldstendig surealistisk overvaeldende oplevelse. Naturtypen var ikke saerlig meget anderledes end hvad man kender fra visse stseder i Middelhavet. Det helt specielle var dyrelivet, som ikke betragter en som andet en end irriterende papperratzi fotograf. Det var muligt at komme helt taet paa blaafoede- og nasza suler, som lagde deres aeg midt paa stierne, Spillende albatrosser og Fregatfugle, der paa ynglepladserne puster deres store roede pose op. Der var saamend ogsaa et sted hvor vi svoemmede med Galapagos pingvinen, som fangede fisk mellem os. Det var alle tiders. Yderligere boer naevnes Adubun's Sherwater, Eliots stormpetrel og red- billed tropicbird. Og saa var der soeloeverne: alle turisters favorit. De laa paa samtlige stande med deres smaa nye unger og i vandet havde vi stor fornoejelse af at svoemme rundt med dem.

Nu forlader vi atter Quito og tager til Otavalo: en lille hyggelig indiansk by i hoejlandet. De har et meget kendt marked om loerdagen, saa vi bliver der weekenden over. Det bliver ogsaa fint lige at faa en pause fra alle de fugle og pattedyr man har vaeret omgivet af i nu snart 2 maandeder.

Ha det godt derhjemme. Nu ses vi jo snart
Skal hilse fra Grete mange gange

Jesper

mandag den 9. august 2010

Saa kom Grete

Grete ankom her i morges omkring kl. 8 sammen med den triste nyhed om tabet af Eva.
Vi er nu tjekket ind paa Hotel Vieja Cuba, som er et hyggeligt lille hotel i udkanten af den nye bydel.
I overmorgen kl. 6 om morgenen gaar turen til Galapagos, hvor der nok ikke befinder sig meget net.

Taenker paa jer derhjemme fra Havreengen. Pas paa jer selv

lørdag den 7. august 2010

Condor, Ibis og saa farvel til far

I gaar tog vi ud til vulcanen Antisana, som er en af det bedste lokaliteter for Andean Condor. Omraadet var utroligt smukt med storte aabne hoejlandssletter omgivet af hoeje klipper. Her havde vi et kondorpar med en juvinil fugl. Andes kondoren er en af de stoerste flyvende fugle i verden, og at se den var en alle tiders imponerende oplevelse, som jeg aldrig vil glemme. Foruden Kondor var der et forunderligt fugleliv bestaaende af flere hundrede Andean Lapwing, ca. halvtreds Caluculated Caracara samt en super fed observation af den sjaelnde Black-faced Ibis. Det er lidt andre slags arter end hvad man ville forvente af en naturtype, som paa mange maader minder om det faeroerske indland.

I morges kl 7.00 fik jeg smidt faderen paa et fly mod Amsterdam. Det har vaeret to alle tiders uger fyldt med haarde, intense og ikke mindst fantastiske naturoplevelser.

Nu slendrer jeg rundt og turister den i Quito. Har aftalt med et par stykker fra mit hostel, at gaa ud og hoere noget fusions-jazz i aften

Naeste projekt bliver Galapagos og Grete, som kommer i overmorgen.

Ha det godt

onsdag den 4. august 2010

Fra Sani til Mindo

Opholdet ved Sani logde var en kaempe oplevelse. Vi boede i telte paa en campingplads, som vi stort set havde for os selv, kun forstyret af regnskovens nattelyde med chikader, ugler, natravne og overalt lyste ildfluerne i moerket. Lodgen laa smukt i en lille lagune hvor vi maatte tage en kano for at komme frem og tilbage fra teltpladsen. I de lave traeer omkring lodgen hoppede Hoatzinerne rundt som hoens. Af andre smukke fugleoplevelser var de mange flyvende pappegoeger og araer over traeerne, 15 arter antbirds, som gemmer sig i skovbunden og skulle lokkes frem vha. af baandoptager. Dagturene fra lodgen foregik med hurtigtgaaende langbaade for at komme hen til andre dele af regnskoven. Det var en ret fed oplevelse at sejle paa de smalle floder hvor traeer og lianer haenger ned over hovederne paa os og farvestraalende fugle ses overalt. I alt fra Sani blev det til omkrintg 200 fuglearter hvor yderligere boer naevnes White plumed antbird, spot backed bare-eye, Wire-tailed manakin, Blue and yellow macaw, Black banded owl, Amazonian umbrellabird, Lesser Honero Great potoo samt masser af store Amazonpappegoeger.

Nu er vi i mindo og vi har tilbragt de sidste to dage med selv at gaa og finde fugle i omraadet omkring byen. I morgen tager vi ud og viser faderen Cock-of-the-rock, Gient antpitta og Tucan barbet.
Faderen har i alt faaet 250 nye arter :)

lørdag den 24. juli 2010

Saa kom den gamle..

Kl 8.00 ankom faderen til Quito lufthavn. Efter glaedelig gensyn koerte vi med Marcelo´s bror Mauro til Secret Garden. Herefter gik vi en tur i byen og Far fik de foerste 3-4 nye arter.
Vi er begge lidt traette og tilbringer aftenen paa terressen med et oel inden vi kl. 9.00 i morgen tidelig smutter til Sani i Amazonas.

fredag den 23. juli 2010

23/4 Quito

Hele dagen har jeg bare stor turistet rundt i Quto. Specielt har jeg brugt meget tid i den gamle bydel, som stammer tilbage fra kollonitiden. Virkeligt Charmerende huse med udsmykkede balconer, sculpturer, pilastre mm.
I aften har jeg aftalt at spise ude med venner fra Secret Garden samt drikke et par oel i bydelen la Mariscal hvor der er en masse hyggelige barer og dansesteder.
Efter et maaned i landet har det mere eller mindre afsloeret sin musiksmag, som bestaar af reagaton: En slags Shikira agtig pop/reagae genre, der i laengden kan blive virkelig irreterende. Og saa er der Salsa... De er vilde med det og det bliver spillet haeftigt alle steder. Nogle faa gange kan man hoere at de spiller Lady Gaga, men det sker soerme ikke saerlig tit.

Har snakket med faderen og han lader til at vaere godt paa vej afsted. Forhaabentlig lander han i Quito lufthavn i morgen kl. 8.15
Dagen efter tager vi et fly til byen Coca hvorefter vi af Rio Napo sejler 3 timer ind i Amazonas. Her skal vi bo en lille uges tid i en jungle lodge, som koeres af de lokale indianere.

Taenker paa jer derhjemme.